תלמוד ישראלי -נח

ידידי התלמוד הישראלי !

 

"עֲשָׂרָה דוֹרוֹת מֵאָדָם וְעַד נֹחַ, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה אֶרֶךְ אַפַּיִם לְפָנָיו,שֶׁכָּל הַדּוֹרוֹת הָיוּ מַכְעִיסִין וּבָאִין , עַד שֶׁהֵבִיא עֲלֵיהֶם אֶת מֵי הַמַּבּוּל.

עֲשָׂרָה דוֹרוֹת מִנֹּחַ וְעַד אַבְרָהָם, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה אֶרֶךְ אַפַּיִם לְפָנָיו, שֶׁכָּל הַדּוֹרוֹת הָיוּ מַכְעִיסִין וּבָאִין, עַד שֶׁבָּא אַבְרָהָם וְקִבֵּל עָלָיו שְׂכַר כֻּלָּם" [מסכת אבות].

 

קרוב לאלפיים שנה מתוארות בפרשיות התורה הפותחות את ספר בראשית, ובמילים הללו של המשנה. אלפיים שנה של בריאת העולם, ושל הנסיונות ליצור עולם מתוקן, וחברה של חסד ואמונה.

 

לא קלה הייתה הדרך אז, ולא קלה היא אף בימינו. פעמים ויש צורך במבול כדי להתחיל הכל מחדש, ופעמים ודמות כדמותו של אברהם אבינו יוצרת מציאות חדשה של עולם מתוקן.

 

אחת התשובות שענו חז"ל על השאלה – מדוע פרטה התורה את כל תהליך בריאת העולם והאדם, את כל השושלות והאירועים, ואת אותן אלפיים שנים ? היא שהפירוט והסיפור הזה באים ללמדנו על חשיבותו של התהליך הנכון. תהליך איטי ומדורג של יצירה ועשייה שפעמים מצליח ופעמים לא, שפעמים יש בצידו כשלונות צורבים ופעמים הוא זוכה להצלחה והארה גדולה.

 

כך נבנה עולם, כך נוצר אדם, וכך בתהליך סיזיפי ארוך ומייגע נבנית חברת אנשים המחפשת דרך כיצד לא רק לשרוד, אלא ליצור עולם טוב יותר, מרומם יותר, חומל וצודק יותר. מני אז- כל פעולת חינוך ועשייה חברתית- בבית ובמרחב הציבורי- תידרש לעבור תהליך ארוך של בניה, ניסוי , תהיה וטעיה, וכך עקב בצד אגודל להניח יסודות שיהיו האדנים לדורות הבאים, וכן הלאה דור אחרי דור.

 

אחרי החגים, אנו שבים לפסוע עם האנושות כולה מבריאת העולם  ועד המפגש עם נוח בשבת הבאה.  נוח שבונה את התיבה כדי להציל את שרידי האדם והחי, וכדי להמשיך את המין האנושי ואת בעלי החיים והצומח. זה נוח עליו יכתוב יורם טהר-לב בשירו המפורסם:
נח – מה אתה דואג, הן כבר חדל הגשם 
נח – פתח את החלון, אולי הופיעה קשת 
ויראו אותה כולם.. . 
פתח לרגע את הצוהר 
ואל תוך התכלת הלבנה 
שלח את היונה…

https://www.youtube.com/watch?v=H1eFKp1_L4w

 

 

 

כל דור ובריאת העולם שלו. כל דור ותיבת הנוח שלו. כל דור והתרומה שלו לבניית עוד קומה ראויה בבניין העולם והאדם.

 

אחרי החגים- גם נגמרים התירוצים. עכשיו זה בדיוק הזמן להצטרף לרבבות לומדי התלמוד הישראלי – הדף היומי לילדים, ברחבי הארץ והעולם, ולהיות חלק בבניית חברה ומציאות חיים טובה ומרוממת, מעצימה ומעוררת השראה.

 

 

בברכה, בהוקרה ובידידות

 

 

מאיר יעקבסון        אבי רט               רו"ח חיים פרייליכמן       

מייסד ועורך      מנהל חינוכי ועורך      יו"ר חבר הנאמנים

 

 

https://www.facebook.com/talmudisrael/

https://www.youtube.com/channel/UC5YNq0SIKczAsmmmpouTaXQ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 Attachments

 

 

Preview YouTube video מתי כספי – נח

מתי כספי – נח

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*