תלמוד ישראלי 149

ידידי התלמוד הישראלי !

 

בתוך מכלול ההדרכות, המצוות וההוראות לחיים שבתורה, מופיעות בפרשת השבוע אותה קראנו אתמול, פרשת 'ואתחנן', היא גם הפרשה בה כתובות עשרת הדיברות, חמש מילים משמעותיות: 'וְעָשִׂיתָ הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב בְּעֵינֵי ה".

 

את צמד המילים הללו- 'הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב', מסביר רש"י בפשטות:"זו פשרה לפנים משורת הדין".

 

במציאות חיינו המורכבת, בה דברים רבים נמדדים ומתבצעים רק על פי מידת הדין, ופעמים רבות תוך כדי פגיעה בצדק הפשוט, בהיגיון, במוסר , ברגישות ובמידת החסד, באה התורה עם שתי המילים הללו 'הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב' ואומרת לנו- נכון שהדין הוא היסוד והבסיס, ואפשר תמיד להיצמד לחוק היבש , אבל הדרישה מהאדם היא למשהו מעבר לכך. הדרישה והציפיה היא לעשות'הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב' על פי מילותיו של רש"י- זו פשרה לפנים משורת הדין". חברה ואדם נמדדים לא רק בהיצמדותם לדין, אלא גם ביכולתם לגלות גדלות נפש ושאר רוח, וליצור חברה שיסודה הוא 'הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב- לפנים משורת הדין'.

וכך יאמר הרמב"ן על מילים אלו- "תן דעתך לעשות הטוב והישר בעיניו כי הוא אוהב הטוב והישר..לפי שאי אפשר להזכיר בתורה כל הנהגות האדם עם שכניו ורעיו, וכל משאו ומתנו, ותיקוני הישוב והמדינות כולם. אבל אחרי שהזכיר מהם הרבה כגון 'לא תלך רכיל', 'לא תקום ולא תטור' ,ו'לא תעמוד על דם רעך' ,'לא תקלל חרש', 'מפני שיבה תקום' וכיוצא בהן, חזר לומר בדרך כללשיעשה הטוב והישר בכל דבר עד שיכנס בזה הפשרה ולפנים משורת הדין"

 

אחד מהשירים שהלחין נחצ'ה היימן ז"ל, שהלך השבוע לעולמו, ולחניו היו לפס הקול של הזמר העברי, למילותיו של נתן יונתן, הוא השיר 'חופים'. שורת הסיום של השיר מדברת על ליבו של האדם:"כך בין צדפי ליבו של האדם שרים לו נעוריו". 

 

על משקל המילים הללו נכון יהיה גם לומר, שבין צדפי ליבו של האדם שוכנים ושרים לו לא רק נעוריו, אלא גם 'הַיָּשָׁר וְהַטּוֹב'.

 

 

בברכה, בהוקרה ובידידות

 

 

מאיר יעקבסון        אבי רט               רו"ח חיים פרייליכמן       

מייסד ועורך      מנהל חינוכי ועורך      יו"ר חבר הנאמנים

 

 

https://www.facebook.com/talmudisrael/

https://www.youtube.com/channel/UC5YNq0SIKczAsmmmpouTaXQ

 

 

 

 

 

 

Attachments area

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*