תלמוד ישראלי -גליון 141

ידידי התלמוד הישראלי !

 

 

אחד מעקרונות היסוד העולה מהסוגיות השונות בסדר נזיקין הוא העיקרון של "אָדָם מוּעָד לְעוֹלָםבֵּין שׁוֹגֵג וּבֵין מֵזִיד".

 

בדרך הטבע במקום בו חיים בני אדם- עלולים להיגרם נזקים, או תקלות שונות בשוגג או במזיד. בלשון התלמוד – אדם כורה בור ואחרים נופלים בו, אדם מבעיר אש והיא מתפשטת וגורמת לנזק, אדם לא משגיח על בעלי החיים ואלו גורמים לנזקים, נזקי שכנים, מחלוקות וכדו'.

 

כל מקרה נדון לגופו, ועם זאת התלמוד מתווה כללי יסוד, וקובע ערך בסיסי לטיפול בכל הנושאים הללו- והערך הוא שאדם נושא באחריות לכל מעשיו, ונותן עליהם את הדין, בין אם היו אלו מעשים שעשה בשוגג, בין אם היו אלו מעשים שעשה במזיד.

 

זו מהות הכלל היסודי המנחה את העיסוק בסדר נזיקין- "אָדָם מוּעָדלְעוֹלָםבֵּין שׁוֹגֵג וּבֵין מֵזִיד". גם אם אדם הזיק מתוך שנתו, פגע בחפץ או שבר משהו, גם על כך הוא אחראי. האדם קיבל את זכות הבחירה החופשית- זכות שאחריות גדולה בצידה- אחריות על כל מעשיו ועל כל החלטה שקיבל.

 

לא רק האדם הפרטי אחראי למעשיו והחלטותיו. גם עמים, חברות ומדינות המקבלות החלטות – כל אלו נושאים באחריות להחלטותיהם. ברוח ימים אלו- אזרחי אנגליה קיבלו החלטה דרמטית, שיתכן ויהיו לה השלכות משמעותיות על העולם כולו – על הכלכלה, על החברה, על אירופה, ועל כל העולם. נקווה שהכל יהיה בסופו של דבר לטובה, והאחריות שלקחו על עצמם האנגלים תעמוד במבחן המציאות.

 

זה כוחו של האדם וזו חולשתו. בידיו לבנות וליצור, ובידיו להרוס ולפגוע. הבחירה החופשית בידיו, ועל כל מה שיעשה- יתן את הדין בפני אלוהים ואדם.

 

 

בברכה, בהוקרה ובידידות

 

 

מאיר יעקבסון        אבי רט               רו"ח חיים פרייליכמן       ענבל הלל

מייסד ועורך      מנהל חינוכי ועורך      יו"ר חבר הנאמנים        רכזת פרויקטים

 

 

https://www.facebook.com/talmudisrael/

https://www.youtube.com/channel/UC5YNq0SIKczAsmmmpouTaXQ

 

 

 

 

 

 

Attachments area

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*