תלמוד ישראלי גליון 133

ידידי התלמוד הישראלי !

 

מי היה שמואל צבי הולצמן ? ואיך השם הולצמן קשור לכפר עציון ולגוש עציון ?

 

ההיסטוריה היהודית מפגישה אותנו עם אנשי חזון ודמויות מיוחדות, המצליחות בכוח חזונן ואמונתן להטביע חותם של ממש על קורות ימי ישראל בדור הזה.

 

אחת מהדמויות הללו עליה אנו מספרים בערכה זו בהקשר של היישוב 'מגדל עדר' המופיע התלמוד, היא דמותו המרתקת של שמואל צבי הולצמן ז"ל, יליד ירושלים, שהצליח בעסקיו, וחלומו היה להקים יישובים מדרום לירושלים ובאזור הר חברון.

 

ומנין השם 'עציון'  – 'כפר עציון' ו'גוש עציון' ? מכך שהמילה 'הולץ' בגרמנית ובאידיש פירושה 'עץ'. והמילה 'עציון' לקוחה משמו של 'הולצמן'- 'איש העץ'.

 

כאשר כפר עציון נפלה בקרב  בד' באייר תש"ח, 13.5.48 ערב הכרזת המדינה, התשדורת האחרונה מכפר עציון לירושלים הייתה- 'מלכה נפלה !'.  כ 242 איש נפלו בקרבות על הגנת גוש עציון.

 

ביום חמישי הקרוב נציין את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מן הראוי להזכיר כי חלק מהנופלים בגוש עציון היו ניצולי שואה שעלו ארצה, ונפלו בקרבות על הגנת יישובי הגוש.

 

המלכה אומנם נפלה ב 1948 , אך ב"ה לאחר מלחמת ששת הימים ב 1967, היא קמה ונבנתה מחדש, ו'העץ הבודד' – הסמל של גוש עציון, שוב איננו בודד וממשיך לתת פירותיו. כיום מונה המועצה המקומית גוש עציון 20 יישובים מדרום לירושלים, יישובים בהם חיים כ 20,000 איש.

 

כך מתחבר 'מגדל עדר' התלמודי, עם 'גוש עציון' אז והיום, ועם יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיחול השבוע.

 

 

בברכה, בהוקרה ובידידות

 

 

מאיר יעקבסון        אבי רט               רו"ח חיים פרייליכמן       

מייסד ועורך      מנהל חינוכי ועורך      יו"ר חבר הנאמנים

 

 

https://www.facebook.com/talmudisrael/

https://www.youtube.com/channel/UC5YNq0SIKczAsmmmpouTaXQ

 

 

 

 

 

 

 

Attachments area

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*