תלמוד ישראלי -גליון 128

ידידי התלמוד הישראלי !

 

דווקא בדורנו, כאשר העולם עסוק בחיפוש אחר צדק חברתי וזכויות פרט, חשוב לראות כיצד כבר לפני אלפי שנים עסקה התורה ומאוחר יותר חכמי התלמוד, בהנחת הגדרות יסוד לנושאים אלו, כפי שניתן לראות בערכה המצ"ב, העוסקת בין היתר בדיני עבד עברי.

 

ברמה העקרונית, התורה מתנגדת לעבדות. האדם הוא בן חורין, וכך עליו להישאר. חשוב לזכור שהמילה 'עבד' אין פירושה הדימוי שלנו על איש היושב במרתפים חשוכים או בירכתי ספינה , נתון לחסדי נוגשים ועובד עבודת פרך. יותר נכון יהיה להגדיר עבד – כשכיר המחויב לאדונו.

 

מבלי להיכנס לפרטים, להתניות ולמצבים שונים, ברמה העקרונית- ישנם שני מצבים בהם אדם נמכר לעבד- או כאשר אדם נפל מנכסיו ומצבו הכלכלי אינו מאפשר לו לקיים את עצמו, והוא מוכר עצמו לעבד לאדון, כדי שיעסיק אותו ויסייע בפרנסתו, או כאשר גנב אינו מסוגל להחזיר את הרכוש הגנוב או את עלותו- גם במקרה כזה הוא נמכר לעבדות, עד אשר שכר עבודתו יכסה את גובה הגניבה [ שזו בפני עצמה סוגיה מרתקת של שיקום אסירים].

 

כאשר אדם נהיה עבד, מזהירה התורה את המעסיק-האדון ואומרת : "כִּי יִמָּכֵר לְךָ אָחִיךָ הָעִבְרִי ..וְכִי תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי מֵעִמָּךְ לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ רֵיקָם.. הַעֲנֵיק תַּעֲנִיק לוֹ מִצֹּאנְךָ וּמִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ …כִּי טוֹב לוֹ עִמָּךְ".

 

מתוך הבנת הערך הזה של כבוד האדם וחירותו, מלמדים אותנו חכמי התלמוד כבר לפני אלפיים שנה- "כִּי טוֹב לוֹ עִמָּךְ" – צָרִיךְ שֶׁלָּעֶבֶד יִהְיֶה טוֹב בְּדִיּוּק כְּמוֹ לָאָדוֹן. לְמָשָׁל, אִם לָאָדוֹן יֵשׁ כָּרִית אַחַת בַּבַּיִת, אֵין הָאָדוֹן יָכוֹל לְהִשְׁתַּמֵּשׁ בַּכָּרִית וּלְהַנִּיחַ לָעֶבֶד לִישֹׁן בְּלֹא כָּרִית, אֶלָּא הָאָדוֹן  יִתְכַּבֵּד לָתֵת אֶת הַכָּרִית לָעֶבֶד. כְּמוֹ כֵן, אָסוּר לָאָדוֹן לֶאֱכֹל לֶחֶם מְשֻׁבָּח וְלָתֵת לָעֶבֶד לֶאֱכֹל לֶחֶם פָּשׁוּט. אֲפִילּוּ אָסוּר לָאָדוֹן לִשְׁתּוֹת יַיִן יָשָׁן נוֹשָׁן וּמְשֻׁבָּח, וְלָתֵת לָעֶבֶד לִשְׁתּוֹת יַיִן חָדָשׁ שֶׁהוּא פָּחוֹת מְשֻׁבָּח, אֶלָּא עָלָיו לָתֵת גַּם לָעֶבֶד לִשְׁתּוֹת מִן הַיַּיִן הַמְשֻׁבָּח.

 

עַל הֲלָכָה זוֹ אָמְרוּ חֲזַ"ל: "קָנָה עֶבֶד – קָנָה אָדוֹן לְעַצְמוֹ". מִי שֶׁקָּנָה לְעַצְמוֹ עֶבֶד עִבְרִי, בְּעֶצֶם קָנָה לְעַצְמוֹ אָדוֹן, ועליו לִדְאֹג לָעֶבֶד כְּאִלּוּ שֶׁהָעֶבֶד הוּא הָאָדוֹן.

 

זה המוסר היהודי. זו הדרך לכבד אדם שנפל, ולסייע לו להשתקם. אלו ערכי היסוד של העם היהודי.

 

שבוע טוב ובשורות טובות

 

 

מאיר יעקבסון        אבי רט               רו"ח חיים פרייליכמן

מייסד ועורך      מנהל חינוכי ועורך      יו"ר חבר הנאמנים

 

 

 

 

 

 

Attachments area

Preview attachment TALMUD_ISRAELI_128_פרשת שמיני-תלמוד ישראלי.pdf

TALMUD_ISRAELI_128_פרשת שמיני-תלמוד ישראלי.pdf

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*