תלמוד ישראלי -גליון 126

ידידי התלמוד הישראלי !

 

שישים שניות על אחד השירים המפורסמים ביותר: "הָבָה נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה, הָבָה נְרַנְּנָה, עוּרוּ אַחִים בְּלֵב שָׂמֵחַ."

 

השיר הזה, שכבר קרוב למאה שנים שרים אותו בכל העולם, יהודים ושאינם יהודים, חובר על ידי המלחין אברהם צבי אידלסון, [יליד לטביה, עלה ארצה ב 1906], מי שנחשב לאבי המוזיקולוגיה היהודית,

 

הסיפור מאחורי השיר הזה הוא, שכאשר נכנסו הגנרל אדמונד אלנבי וחייליו לירושלים, בנר ראשון של חנוכה, שנת תרע"ח- 1917, הדבר עורר שמחה גדולה בקרב היישוב היהודי, והיו אף כאלה שראו בכך סימן לימות המשיח.

 

לכבוד המאורע הגדול הזה החליט אידלסון לחבר שיר. הוא נזכר במנגינה ששמע אצל חסידי סדיגורא שנתיים קודם לכן, מנגינה אותה רשם במחברותיו, הוא שינה אותה קצת, כתב את המילים, בהתבסס על מילות הפסוק בתהילים פרק קי"ח- 'נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה',  וכך נוצר השיר המפורסם הזה, ששרו אותו לראשונה בנשף בירושלים בתחילת 1918. ומאז הכל היסטוריה..

 

הערה קטנה- מילות השיר הן- ' עוּרוּ אַחִים בְּלֵב שָׂמֵחַ '. במשך השנים היו כאלו [ כנראה עולים חדשים שלא קלטו לגמרי את המילים ] ששיבשו את השיר ושרו- 'מוכרחים להיות שמח'.

 

ולמה נזכרנו בשיר הזה היום ?

כי נכנס אדר, ומשנכנס אדר מרבין בשמחה, וב"ה בשבוע הבא נחגוג את חג הפורים.

 

98 שנים עברו מאז קרא אידלסון לכולנו- 'עוּרוּ אַחִים בְּלֵב שָׂמֵחַ'. במהלך כל השנים הללו ידע העם היהודי כל כך הרב תקופות טובות וקשות, ימי גאות ושפל, ובאלה גם באלה תמיד ניסה להיאחז בטוב ובתקווה, לעודד את עצמו ואת סובביו- ולעורר את כולם- 'עוּרוּ אַחִים בְּלֵב שָׂמֵחַ'.

 

גם במציאות חיינו שלנו היום- יש הרבה מה לעשות ולתקן, אך משנכנס אדר צריך גם לראות את הטוב ולהיות 'בְּלֵב שָׂמֵחַ'.

 

ואגב שמחות – מה שממלא אותנו שמחה גדולה, זה לשלוח אליכם כל שבוע את הערכה השבועית של התלמוד הישראלי, ולדעת שב"ה אלפי ילדים והורים ברחבי הארץ והעולם, במאות בתי ספר וקהילות, מדי שבוע בשבוע, משתתפים בחווית הלימוד של התלמוד הישראלי בשמחה .. וכי יש דבר יותר משמח מזה.. ?

 

לכם ולביתכם- חודש טוב ומבורך, פורים שמח ובשורות טובות

 

בידידות

 

 

מאיר יעקבסון        אבי רט               רו"ח חיים פרייליכמן

מייסד ועורך      מנהל חינוכי ועורך      יו"ר חבר הנאמנים

 

 

 

 

 

Attachments area

Preview attachment TALMUD_ISRAELI_126_פרשת ויקרא-תלמוד ישראלי.pdf

TALMUD_ISRAELI_126_פרשת ויקרא-תלמוד ישראלי.pdf

1.1 MB

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*