תלמוד ישראלי 148

ידידי התלמוד הישראלי !

 

בתרצ"ד- 1934, שומע ברל כצנלסון,  ממנהיגי תנועת העבודה בארץ ישראל ומראשי הציונות הסוציאליסטית  כי אחת מהסתדרויות הנוער קבעה את היציאה למחנה הקיץ בליל ט' באב. את תגובתו החריפה פרסם תחת הכותרת 'חורבן ותלישות' בעיתון 'דבר', ונכונים הדברים לא רק לשעתם אלא גם לימיו ולדורות:

"מה ערכה ומה פרייה של תנועת שחרור שאין עימה שורשיות ויש עימה שיכחה? אשר תחת לטפח ולהעמיק בקרב נושאיה את הרגשת המקור ואת ידיעת המקורות, היא מטשטשת את זכרון נקודת המוצא ומקצצת בנימין, אשר דרכן יונקת התנועה את לשדה?

כלום היינו עוד מסוגלים כיום הזה לתנועת-תקומה, לולא היה עם ישראל שומר בליבו בקשיות עורף קדושה את זכר החורבן? לולא היה מייחד בזיכרונו ובהרגשתו ובהליכות – חייו את יום החורבן מכל הימים? זהו כוחו של הסמל החיוני המגובש והמפרה בקורות עם.

 

אלמלא ידע ישראל להתאבל במשך דורות על חורבנו ביום הזכרון, בכל חריפות ההרגשה של מי שמתו מוטל לפניו, של מי שאך זה עתה אבדו לו חירותו ומולדתו, לא היו קמים לנו לא הס ולא פינסקר, לא הרצל ולא נורדוי, לא סירקין ולא בורוכוב, לא א.ד. גורדון ולא י"ח ברנר. יהודה הלוי לא היה יכול ליצור את "ציון הלא תשאלי" וביאליק לא היה יכול לכתוב את "מגילת האש".

 

הדור אשר שתה את קובעת הגלות והשעבוד יותר מכמה וכמה דורות שקדמו לו, הדור אשר הוחזר בחוזק יד אל הרגשת החורבן והגירושים, הדור אשר כל טעם חייו הוא בזה שישמש גשר מן החורבן והגלות אל חיי עצמאות וחירות – האם הדור הזה יתחנך לייעודו על ידי שיכחת יום אבל עמו? "

 

נר לרגלינו במפעל התלמוד הישראלי, כמילותיו של כצנלסון – לחזק את הגשר הזה שבין חורבן לגלות אל חיי עצמאות וגאולה, ולהיות שותפים לחינוך הדור לייעודו, כשמילותיו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, מכוונת ומתוות את עשייתנו החינוכית והקהילתית בקרב רבבות ילדי ישראל , וקהילות יהודיות רבות בארץ ובעולם:

 "ואם נחרבנו, ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חנם, נשוב להיבנות והעולם עימנו יבנה, על ידי אהבת חנם"

 

 

בברכה, בהוקרה ובידידות

 

 

מאיר יעקבסון        אבי רט               רו"ח חיים פרייליכמן       

מייסד ועורך      מנהל חינוכי ועורך      יו"ר חבר הנאמנים

 

 

https://www.facebook.com/talmudisrael/

https://www.youtube.com/channel/UC5YNq0SIKczAsmmmpouTaXQ

 

 

 

 

 

Attachments area

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*