תלמוד ישראלי – גליון 125

ידידי התלמוד הישראלי !

 

החלק הישראלי של ערכת הלימוד השבועית שלנו, מוקדש לדמותו ולזכרו של חייל ולוחם שזכה למקום של כבוד בקורות ימי ישראל- בזכות שתי מילים- 'לא בגדתי'.

 

סמל אורי אילן, בנם של שלמה ופייגה מקיבוץ גן שמואל, ונינו של הרב שמעון שקופ,  מגדולי ישראל שהיה ראש ישיבה חשוב בעיר גרודנה – נפל בשבי הסורי עם עוד ארבעה מחבריו בדצמבר 1954 [כסלו תשט"ו] במהלך 'מבצע צרצר', שנועד להחליף סוללות במתקן האזנה של צה"ל, לא הרחק מקיבוץ דן. מחשש שמא העינויים יגרמו לו לגלות סודות צבאיים, בחר אורי אילן להתאבד, בי"ט בטבת תשט"ו, 13.1.55. באותו היום הוחזרה גופתו לישראל והוא נטמן בקיבוצו גן שמואל.

 

כשנבדקה גופתו נמצאו עליה עשרה פתקים קטנים שנכתבו באמצעות ניקוב חורים, והמפורסמת שבהם היא הפתקה עליה כתב שתי מילים שהיו לסמל לדורות:

"לא בגדתי".

 

בשנת 2005, במלאת חמישים שנה למותו של אורי אילן, נחנך על שמו באונ' בר אילן ארכיון, ובו חומר ארכיוני שהועבר על ידי המשפחה. עריית קרית שמונה שבסמוך אליה נתפסה החוליה קראה רחוב על שמו, ומורה הדרך גיל ברנר,  יזם את הקמת "שביל אורי אילן – לא בגדנו" המתעד את מסלול ההליכה של אורי אילן וחבריו. השביל נחנך בחורף 2016 ולאורכו מוצבות אנדרטאות מעשה ידיו של האמן הפסל יובל לופן מקיבוץ גינוסר.

 

הנה לנו, במיוחד בימים אלו, עוד חיבור מרתק בין 'התלמוד' ל'ישראלי', חיבור בין דמויות וערכי יסוד של עמנו.

 

בסוף השבוע נציין ב"ה את תחילת חודש אדר ב', שמרבים בו בשמחה. שיהיה לכולנו חודש טוב ושמח, נחת ובשורות טובות.

 

בידידות

 

 

מאיר יעקבסון        אבי רט               רו"ח חיים פרייליכמן

מייסד ועורך      מנהל חינוכי ועורך      יו"ר חבר הנאמנים

 

 

 

 

 

 

 

Attachments area

Preview attachment TALMUD_ISRAELI_125_פרשת פקודי.pdf

TALMUD_ISRAELI_125_פרשת פקודי.pdf

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*